Thursday, October 25, 2007

Proposal Kajian Pusat Pemindahan Banjir di Kota Tinggi

Tajuk Penyelidikan: Melihat persepsi penduduk terhadap fungsi pusat pemindahan banjir.


Tujuan Kajian

Kajian ini dilakukan adalah untukmengkaji dan mengenal pasti fungsi pusat pemindahan banjir seperti di sekolah dan di dewan dengan melihat dari perspektif penduduk tempatan kawasan itu. Selain itu, tahap keselesaan mangsa banjir di pusat pemindahan serta kecekapan pengurusan pusat pemindahan banjir juga termasuk dalam kajian yang dilakukan. Seterusnya kajian dibuat untuk mengkaji kemudahan di pusat pemindahan sama ada benar-benar memenuhi keperluan.


Persoalan Kajian

Sekolah telah dijadikan sebagai pusat pemindahan banjir sejak dari dulu lagi. Malah bukan sekolah saja yang dijadikan pusat pemindahan, dewan juga telah diambil kira kerana kepadatan penduduk di sesuatu kawasan. Penduduk yang berdepan dengan banjir di kawasan mereka terpaksa tinggal di pusat pemindahan sementara yang tidak selesa dan sukar untuk mendapat privasi bagi setiap keluarga. Oleh itu kami ingin melihat apakah aspek-aspek yang boleh diperbaiki di pusat penempatan sementara ini agar ia akan bertambah baik pada masa akan datang.


Isu-isu

Antara isu-isu yang terdapat dalam kajian ini ialah kemudahan dan keperluan asas yang tidak mencukupi di pusat pemindahan dan hak peribadi individu atau keluarga yang tidak diambil kira.


Skop Kajian

Kajian ini akan dijalankan dengan mengambil kira latar tempat kampung Kelantan di Kota Tinggi. Sebanyak 30 borang soal selidik digunakan dan diedarkan kepada penduduk kawasan tersebut yang ditempatkan di dewan sebagai pusat pemindahan sementara.

Data lain yang berkenaan dengan tajuk penyelidikan juga boleh didapatkan daripada Pejabat Daerah Kota Tinggi Johor.


Metodologi Kajian

Soal selidik
Temu bual
Data sekunder iaitu daripada Pejabat Daerah

No comments: